Het aantal coaches in Nederland neemt toe. Iedereen mag zich zomaar coach noemen. Hoe weet je dan nog of je kwaliteit in huis haalt?
Ik heb de Post-HBO Registeropleiding tot Professional Coach gevolgd en met aangesloten bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) met de EIA accreditatie op Foundation niveau (hét Europese kwaliteitskeurmerk voor professionele coaches). Een coach met EIA-keurmerk voldoet altijd aan strenge kwaliteitseisen, volgt de Internationale Ethische Code en is zichzelf continu aan het ontwikkelen.
Om dit keurmerk te onderhouden blijf ik bezig met mijzelf te ontwikkelen als coach. Zo ben ik lid van een intervisiegroep met andere NOBCO geaccrediteerde coaches, schrijf ik reflectieverslagen en blijf ik doorleren voor mijn permanente educatie middels het volgen van masterclasses, webinars, bijeenkomsten en het lezen van vele interessante boeken over coaching en systemen. Wil je een boekentip, zelfs daarvoor kun je terecht bij mij!
Er zijn onderwijsorganisaties die intern coaches hebben aangesteld of leerkrachten met taakuren voor coaching en begeleiding van andere (startende leerkrachten). In de regel kost interne coaching in eerste instantie minder geld. Externe coaching van een specialist is echter vaak van hogere kwaliteit. Externe coaching levert daarom meestal snellere, betere en meer blijvende resultaten. Veel organisaties zijn op zoek naar een goede coach en dan heeft een externe coach vaak de voorkeur. Enkele voordelen van samenwerken met mij als externe coach voor jullie organisatie:
Objectief en betrouwbaar doordat ik geen belangen heb in jullie organisatie. Deze afstand creëert veiligheid en geeft vertrouwen waardoor de inzet hoger zal zijn.
Leerrendement is hoger en krachtiger doordat de kwaliteit van de coach hoger is. Een externe coach heeft van coaching een hoofdberoep gemaakt waardoor deze een verscheidenheid aan vaardigheden te bieden heeft. Dit kan krachtiger zijn dan die van een interne coach.
Duurzaamheid door kwalitatieve coaching en goede afstemming op leerkrachten door mijn onderwijservaring, zal coaching meer langdurige en meer blijvende resultaten geven.
Brede ervaring die ik kan inzetten doordat ik werkzaam ben binnen meerdere onderwijsorganisaties. Daarnaast heb ik 15 jaar onderwijskennis en -ervaring.
Nieuwe contexten aanbieden, doordat ik als externe coach ook ervaringen heb binnen andere organisaties, waar intern misschien niet aan gedacht wordt.
Uitgebreid netwerk doordat ik in contact sta met meer coaches, onderwijsorganisaties en leerkrachten. Ik heb een breed netwerk waaruit ik kennis en kunde kan halen, hierdoor liggen de resultaten van mij als externe coach ook hoger dan intern.
*Om gebruik te maken van de subsidie Lerend Werken voor Coaching Schoolleiders is een externe coach met EIA accreditatie - zoals ik - een voorwaarde.