Het verhaal achter Leerkracht in Balans. Ik heb 15 jaar in het basisonderwijs gewerkt, mijn eerste jaar stond ik voor groep 5. Geweldig! In die eerste jaren heb ik echt genoten van het lesgeven, vooral de extra's waar toen - naar mijn idee, hoor - meer tijd voor was: met de kinderen appelmoes maken, een broedkast in de klas met eitjes, projectweek waarbij we een houten koe de klas in hebben gesleept om te kunnen 'melken', een nieuw deel van de boekenserie 'De bende van de Korenwolf' met de kinderen schrijven en tekenen (en het boek opsturen naar Jacques Vriens én post terug krijgen!). Ik vond dit de mooiste jaren van mijn tijd als juf.
In de jaren daarop volgde ik meerdere opleidingen waaronder management, iCoach en later Directeur Primair Onderwijs. Mijn laatste jaren waren gevuld met directiewerkzaamheden, waar ik óók van genoten heb. Alleen, er miste iets..
Naast dat kinderen onderwijzen een prachtig beroep is, heb ik ervaren dat het (emotioneel) zwaar kan zijn. Wanneer ik een 'off day' had of mij niet lekker voelde (lees: mij niet ziek genoeg vond om thuis te blijven), stond ik toch 's ochtends met een glimlach de kinderen te verwelkomen. Ik ging vaak als laatste pas naar huis en ik heb echt moeten leren om 'de boel, de boel te laten'. Om mij heen heb ik goede en hardwerkende collega's zien vertrekken omdat ze geen plezier meer hadden in hun werk, het werk niet meer aankonden of zich niet gehoord voelden door het management.
Dat moest wat mij betreft anders. Na de geboorte van ons dochtertje heb ik het roer omgegooid. Ik wilde iets kunnen betekenen voor het onderwijs, specifiek voor de leerkrachten. Ik heb toen een goede opleiding gezocht om mij te professionaliseren in coaching. Met deze opleiding op zak en aangesloten bij de NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches) ben ik een eigen bedrijf begonnen: Leerkracht in Balans.
Ik krijg vaak de vraag of ik alleen leerkrachten coach. Nee hoor, ik ben er voor iedereen die in het onderwijs werkt. Van leerkracht, intern begeleider en directeur tot aan onderwijsassistent.
Ben je benieuwd met welke vraagstukken ik kan helpen? Een aantal voorbeelden: re-integratie, burn-out, loopbaanontwikkeling, keuzes maken en prioriteiten stellen, beter communiceren en grenzen aangeven, timemanagement of leren vanuit een andere context te kijken.
Wat ik mooi vind om te horen is dat leerkrachten die coaching hebben gehad, zeggen "Dit is echt een cadeautje aan mezelf geweest!" of "Had ik dit jaren geleden maar gedaan!"
25-03-2021